• O firmie
  • Uszczelki
  • Szkła
PORADNIK
ŁOŻYSKA TOCZNE

Łożyska kulkowe zwykłe

Cechy:

Budowa:

Łożyska kulkowe poprzeczne jednorzędowe to najbardziej powszechne łożyska toczne. Ich zastosowanie jest bardzo szerokie. Rowki bieżni, zarówno pierścienia zewnętrznego, jak i wewnętrznego posiadają okrągłe łuki o odrobinę większym promieniu niż w przypadku kulek. W dodatku obciążenia promieniowe i osiowe mogą być przyłożone w obu kierunkach. Z powodu ich niskiego momentu obrotowego są bardzo odpowiednie w zastosowaniu tam, gdzie wymagane są wysokie prędkości obrotowe i niskie straty mocy.Oprócz łożysk typu otwartego często występują łożyska posiadające stalowe blaszki lub gumowe uszczelnienia, umiejscowione po jednej lub dwóch stronach łożyska, napełnione smarem plastycznym. Stosowane są również pierścienie osadcze na powierzchni zewnętrznej. Najczęściej występujący typ to łożyska z koszykiem tłoczonym ze stali.
Wewnętrzny rowek łożysk jednorzędowych rozłącznych jest odrobinę płytszy niż w łożyskach poprzecznych jednorzędowych. Ponieważ pierścień zewnętrzny posiada bok bieżni tylko z jednej strony, to pierścień zewnętrzny może być zdemontowany. To cecha bardzo korzystna przy montażu węzła łożyskowego. Generalnie dwa takie łożyska mają zastosowanie w parze.
Łożyska jednorzędowe rozłączne to małe łożyska z otworem o średnicy od 4 do 20 mm, głównie wykorzystywane do małych maszyn magnetoelektrycznych, żyroskopów, instrumentów itd. Stosowane są głównie z koszykami tłoczonymi z blachy mosiężnej.

Rysunek: Łożyska kulkowe zwykłe
Łożysko kulkowe zwykłe jednorzędowe Łożysko kulkowe jednorzędowe rozłączne
kulkowe zwykłe jednorzędowe kulkowe jednorzędowe rozłączne

Łożyska kulkowe skośne

Cechy:

Budowa:

Dostępne są łożyska z czterema kątami działania 15°, 25°, 30° oraz 40°. Im większe kąty działania, tym większe możliwości obciążeń osiowych. Jednakże dla zastosowań wysokoobrotowych preferowane są kąty mniejsze. Zwykle dwa łożyska używa się w podwójnych parach, a luz między nimi powinien być odpowiednio wyregulowany.
Powszechnie stosowane są koszyki tłoczone ze stali, jednakże dla wysoko precyzyjnych łożysk z kątem działania mniejszym niż 30°, najczęściej stosuje się koszyki z żywicy poliamidowej.
Łożyska kulkowe skośne dwurzędowe są w zasadzie dwoma łożyskami kulkowymi skośnymi jednorzędowymi połączonymi w układzie O, z tym, że łożyska te posiadają tylko jeden pierścień wewnętrzny oraz tylko jeden pierścień zewnętrzny, z których każdy ma dwie bieżnie.
Kombinację dwóch łożysk poprzecznych nazywamy zespołem sparowanym. Zwykle kompletowane są one z dwóch łożysk kulkowych skośnych jednorzędowych lub z dwóch łożysk stożkowych. Możliwe kombinacje to układy X, które posiadają złączone razem czoła pierścieni zewnętrznych, układy O lub układy tandem obydwie części czołowe w tym samym kierunku.
Typ tandem używany jest tam, gdzie występują silne obciążenia osiowe w jednym kierunku i kiedy jest to konieczne do rozłożenia obciążenia równo na każde łożysko.

Rysunek: Łożyska kulkowe skośne
Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe Łożysko kulkowe skośne dwurzędowe
kulkowe skośne jednorzędowe kulkowe skośne dwurzędowe

Łożyska kulkowe o styku czteropunktowym

Cechy:

Budowa:

W łożyskach kulkowych o styku czteropunktowym pierścienie wewnętrzny i zewnętrzny są rozdzielne, ponieważ pierścień wewnętrzny jest podzielony w płaszczyźnie promieniowej. Łożyska te mogą przenosić oba obciążenia osiowe. Kąt działania kulek z każdym pierścieniem wynosi α = 35°. Tylko jedno łożysko tego typu jest w stanie zastąpić kombinację łożysk kulkowych skośnych w układzie O lub w układzie X.
Zwykle stosowane są łożyska z koszykiem mosiężnym obrabianym maszynowo.

Rysunek: Łożyska kulkowe czteropunktowe i wahliwe
Łożysko kulkowe czteropunktowe Łożysko kulkowe wahliwe
kulkowe czteropunktowe kulkowe wahliwe

Łożyska kulkowe wahliwe

Cechy:

Budowa:

W pierscieniu wewnętrznym znajdują się dwie bieżnie, a w pierścieniu zewnętrznym jest pojedyncza bieżnia kulista, której środek krzywizny leży na osi łożyska. Dlatego też oś pierścienia wewnętrznego, kulek i koszyka mogą odchylać się w niewielkim zakresie wokół centralnej części łożyska. W rezultacie drobna niewspółosiowość wałka i oprawy spowodowana błędami obróbki i montażu jest automatycznie korygowana.
Ten typ łożysk często posiada stożkowy otwór do montażu z wykorzystaniem tulei pośredniczącej.