Cechy:
Budowa:
Łożyska kulkowe poprzeczne jednorzędowe to najbardziej powszechne łożyska toczne. Ich zastosowanie
jest bardzo szerokie. Rowki bieżni, zarówno pierścienia zewnętrznego, jak i wewnętrznego posiadają
okrągłe łuki o odrobinę większym promieniu niż w przypadku kulek. W dodatku obciążenia promieniowe
i osiowe mogą być przyłożone w obu kierunkach. Z powodu ich niskiego momentu obrotowego są bardzo
odpowiednie w zastosowaniu tam, gdzie wymagane są wysokie prędkości obrotowe i niskie straty
mocy.Oprócz łożysk typu otwartego często występują łożyska posiadające stalowe blaszki lub gumowe
uszczelnienia, umiejscowione po jednej lub dwóch stronach łożyska, napełnione smarem plastycznym.
Stosowane są również pierścienie osadcze na powierzchni zewnętrznej. Najczęściej występujący typ to
łożyska z koszykiem tłoczonym ze stali.
Wewnętrzny rowek łożysk jednorzędowych rozłącznych jest odrobinę płytszy niż w łożyskach
poprzecznych jednorzędowych. Ponieważ pierścień zewnętrzny posiada bok bieżni tylko z jednej strony,
to pierścień zewnętrzny może być zdemontowany. To cecha bardzo korzystna przy montażu węzła
łożyskowego. Generalnie dwa takie łożyska mają zastosowanie w parze.
Łożyska jednorzędowe rozłączne to małe łożyska z otworem o średnicy od 4 do 20 mm, głównie
wykorzystywane do małych maszyn magnetoelektrycznych, żyroskopów, instrumentów itd. Stosowane są
głównie z koszykami tłoczonymi z blachy mosiężnej.
kulkowe zwykłe jednorzędowe | kulkowe jednorzędowe rozłączne |
Cechy:
Budowa:
Dostępne są łożyska z czterema kątami działania 15°, 25°, 30° oraz
40°. Im większe kąty działania, tym większe możliwości obciążeń osiowych. Jednakże dla zastosowań
wysokoobrotowych preferowane są kąty mniejsze. Zwykle dwa łożyska używa się w podwójnych parach,
a luz między nimi powinien być odpowiednio wyregulowany.
Powszechnie stosowane są koszyki tłoczone ze stali, jednakże dla wysoko precyzyjnych łożysk z kątem
działania mniejszym niż 30°, najczęściej stosuje się koszyki z żywicy poliamidowej.
Łożyska kulkowe skośne dwurzędowe są w zasadzie dwoma łożyskami kulkowymi skośnymi
jednorzędowymi połączonymi w układzie O, z tym, że łożyska te posiadają tylko jeden pierścień
wewnętrzny oraz tylko jeden pierścień zewnętrzny, z których każdy ma dwie bieżnie.
Kombinację dwóch łożysk poprzecznych nazywamy zespołem sparowanym. Zwykle kompletowane są
one z dwóch łożysk kulkowych skośnych jednorzędowych lub z dwóch łożysk stożkowych. Możliwe
kombinacje to układy X, które posiadają złączone razem czoła pierścieni zewnętrznych, układy O
lub układy tandem obydwie części czołowe w tym samym kierunku.
Typ tandem używany jest tam, gdzie występują silne obciążenia osiowe w jednym kierunku
i kiedy jest to konieczne do rozłożenia obciążenia równo na każde łożysko.
kulkowe skośne jednorzędowe | kulkowe skośne dwurzędowe |
Cechy:
Budowa:
W łożyskach kulkowych o styku czteropunktowym pierścienie wewnętrzny i zewnętrzny są rozdzielne,
ponieważ pierścień wewnętrzny jest podzielony w płaszczyźnie promieniowej. Łożyska te mogą przenosić
oba obciążenia osiowe. Kąt działania kulek z każdym pierścieniem wynosi α = 35°. Tylko jedno łożysko tego
typu jest w stanie zastąpić kombinację łożysk kulkowych skośnych w układzie O lub w układzie X.
Zwykle stosowane są łożyska z koszykiem mosiężnym obrabianym maszynowo.
kulkowe czteropunktowe | kulkowe wahliwe |
Cechy:
Budowa:
W pierscieniu wewnętrznym znajdują się dwie bieżnie, a w pierścieniu zewnętrznym jest pojedyncza bieżnia kulista, której środek krzywizny leży na osi łożyska. Dlatego też oś pierścienia wewnętrznego, kulek i koszyka mogą odchylać się w niewielkim zakresie wokół centralnej części łożyska. W rezultacie drobna niewspółosiowość wałka i oprawy spowodowana błędami obróbki i montażu jest automatycznie korygowana.